Obamas kampanj minskar medias makt

Drygt 33 miljoner amerikaner bänkade sig i onsdags för att titta på Barack Obamas 30 minuter långa reklamfilm. Det kan jämföras med de 20 miljoner som såg senaste basebollfinalen i World Series.

 

Enligt Aftonbladet ska notan för att sända filmen i sju rikstäckande kanaler på bästa sändningstid ha landat på cirka fem miljoner dollar. En spott i havet för Obama som samlat in cirka 600 miljoner dollar i sin unika kampanj.

 

Filmen är också intressant ur ett annat perspektiv. Normalt sett har media ett stort inflytande över den bild som sätts av ett parti eller en presidentkandidat. Politiken tvingas att förhålla sig till media och mediebilden.

 

Men Obamas kampanj är unik på många sätt. Nätet utgör kärnan och har bland annat lagt grunden för att få tre miljoner amerikaner som öppnat plånboken kandidaten.

 

Sett ur Porters femkraftsmodell har kampanjen rundat media och i viss mån skapat ett efterfrågesug. Styrkeförhållandena mellan media och kandidaten har definitivt påverkats – till Obamas fördel.

 

Nu kan inte alla amerikanska kommersiella kanaler beskyllas för att hålla den oberoende fanan särskilt högt. Men nog är det så att de kommersiella kanalerna tvingas att ge vika för det journalistiska oberoendet i jakten på tv-tittare och sända en halvtimmes reklamfilm på bästa sändningstid en vecka innan presidentvalet.

 

CNN och ABC avstod från att sända filmen.

 

Obamas reklamfilm.

 

Annonser

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: