Om insamlingar och att involvera konsumenten

Carina Fabregat skickade ett mejl häromdagen och skrev att hon inte kunde kommentera på mitt inlägg ”Handelsbanken hjälper dig att rädda barn”, som handlar bankens nya betalkort där en halv procent av summan på alla inköp går till Rädda Barnens katastroffond.

 

På hennes blogg, som jag för övrigt lagt upp under Vänner, refererar hon till mitt inlägg och skriver dessutom om flera olika former av insamlingar.

 

Ytterligare en insamling som är värd att omnämnas är den som Barncancerfonden startade på sin hemsida för en tid sedan.

 

Vattenfalls samarbete med World Childhood Foundation genom uppdragbarn.se är ytterligare ett exempel på csr-arbete som är anpassat till sociala medier och som involverar användaren.

 

Det är egentligen samma princip som Swedbank använder sig av i sitt samarbete med Världsnaturfonden, där banken står för kulorna när kortet används. Varje gång kortinnehavaren använder Swedbank Världsnaturkort skänker banken 50 öre till WWF:s arbete och dessutom går 25 kronor av årsavgiften direkt till naturvårdsorganisationen.

 

Ett smart sätt att involvera konsumenten och som Sara Hernandez konstaterar så hade Vattenfall – och i det senare fallet Swedbank – antagligen donerat pengar ändå, som ett led i sitt CSR-arbete, men får på det här sättet uppmärksamhet.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: