Två av tre svenskar använder digital mötesplats

Idag använder nästan två av tre svenskar mellan 25 och 65 år digitala mötesplatser, visar en undersökning från EpiServer. Trots ett stort utbud och kraftig marknadsföring är det bara 8 procent som använder dem till att hitta en partner. Det svensken framför allt använder communities för är att hålla kontakten med vänner.

 

– Vi ser en tydlig trend att allt fler människor söker sig till nischade mötesplatser för att hitta likasinnade som delar ett fritidsintresse eller är i samma situation i livet. Det kan handla om allt från fiskefantaster som hittar varandra till nyblivna mammor som får råd från andra mammor. Utvecklingen håller på att förändra hur människor i alla åldrar umgås, säger Gustav Lagercrantz som är communityansvarig på Episerver.

Undersökningen borde få en hel del företag och organisationer att fundera på hur de använder sig av och bygger relationer med presumtiva kunder och medlemmar i sociala medier. Det finns en stor marknad utanför datingsajterna, det är uppenbart.


Resultaten i korthet – så använder svenskar mellan 25 och 65 år communities:

  • 48 procent håller kontakt med vänner via communites
  • 15 procent letar efter nya vänner
  • 15 procent letar efter likasinnade som delar ett fritidsintresse
  • 8 procent letar efter en partner

 

Undersökningen bygger på intervjuer med 1031 personer.

Annonser

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: