Varumärke – ett skydd och skygglapp

Förtroenderelationer mellan konsumenter och varumärken leder inte enbart till att varumärket skyddar konsumenten, utan även till det omvända. Det visar Clara Gustafsson i en avhandling vid Företagsekonomiska institutionen, som läggs fram inom kort.

 

Clara Gustafsson undersöker förtroendets roll som värdeskapare ur ett konsumentperspektiv.

– Det är intressant att se att konsumenten inte nödvändigtvis får nytta av förtroenderelationen i längden. En konsument kan till exempel låta bli att returnera en felaktig produkt eftersom det känns som att man ”krånglar” med personalen hos det sedan länge betrodda varumärket som man vill upprätthålla en bra relation med.

 

Avhandlingen “Brand Trust: Corporate communications and consumer-brand relationships.” kan bidra med en praktisk betydelse för varumärkens framtida arbete med att upprätta en dialog med sina konsumenter för att skapa förutsättningar för goda förtroenderelationer.

Annonser

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: