Trender hos konsumentens beteende

Både Coop och ICA rapporter om kraftigt ökad försäljning av ekologiska produkter de senaste åren. Utbudet på ekologiska produkter svarar inom flera sektorer inte mot efterfrågan, något bland annat Arla. Även efterfrågan på Rättvisemärkta produkter ökar kraftigt. Under 2007 ökade Rättvisemärkt sin försäljning med 165 procent.

 

Nyligen presenterades även en undersökning som visar att 40 procent av konsumenterna tycker att det är viktigt att den mat som de köper år ekologiskt producerad. Och det är framförallt kvinnor som lägger stor vikt vid detta.

 

Inkomsten har också betydelse för om man anser att ekologiskt producerad mat är viktig. Hela 88 procent av dem som tycker det är viktigt med ekologiskt producerad mat är dessutom villiga att betala mer för den.

 

Av en marknadsundersökning gjord så sent som för något år sedan framgår att det finns en mycket stor potential för att utveckla marknaden av bland annat kött och chark. På flera håll i landet bedrivs även olika projekt i syfte att stärka den lokala produktionen.

Grunden är ett starkt intresse hos konsumenter som har en djupt rotad känsla för hembygden.

 

Involvera konsumenten och ta ansvar

Sociala medier driver fram en ny form av konsumentbeteende. Det möjliggör nya vägar att dela med sig av relevant information i en ständigt accelererande takt.

 

Kundernas uppfattningar om ett företags etik och sociala ansvar spelar allt större roll, konstaterar forskaren Marc Gobé och menar att detta lägger grunden till vad som kallas en konsumentdemokrati.

 

Forskning visar också att shopping och konsumtion av olika varor och tjänster bidrar till identitetsskapande och möjliggör för en individ att skapa sin egen identitet och image.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: