Omvärld avgör företags ansvarskommunikation

Hur företagen väljer att kommunicera sitt ansvarstagande beror främst på omvärldsfaktorer, snarare än företagets egna förutsättningar. Majoriteten av företagen är dessutom osynliga när det kommer till ansvarsfrågor. Det konstaterar Magnus Fredriksson i sin doktorsavhandling ”Företags ansvar/ Marknadens retorik – En analys av företagens strategiska kommunikationsarbete” som han försvarar den 10 oktober vid JMG i Göteborg.

 

Fredriksson har gått igenom samtliga årsredovisningar för de 260 bolag som var noterade på Stockholmsbörsen under hela räkenskapsåret 2004.

 

I sin avhandling avstår Fredriksson från att använda begreppet Corporate social responsibility, CSR. Han skriver bland annat:

 

”Ofta görs explicita eller implicita antaganden om att CSR är detsamma som etik. Dessutom menar jag att begreppet är retoriskt, och i så mening ideologiskt, utifrån att det speglar hur särskilda intressen vill att vi ska uppfatta företags uppgifter i samhället.”

 

Han är därmed inne på liknande linje som Annette Cerne som nyligen disputerade med sin avhandling ” Working with and Working on Corporate Social Responsibility – The flexibility of a Management Concept” vid Ekonomihögskolan i Lund.

 

Fredriksson menar att omvärldsfaktorer i mångt och mycket styr hur företag väljer att kommunicera och att det är den ekonomiska aspekten som dominerar:

 

”När företaget bevakas är det uteslutande utifrån deras förmåga att leva upp till marknadens förväntningar.”

 

De är framför allt större bolag som använder sig av ”vidgad ansvarsretorik”. Företag som inte bedriver en verksamhet som är problematisk i förhållande till avgörande politiska beslut syns sällan i massmediernas rapportering, slår Magnus Fredriksson fast.

 

Läs också: Ny avhandling om CSR och kommunikation

Annonser

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: