IOGT satsar på en vit jul för barn

Carina Fabregat, projektledare för företagskontakter i IOGT-NTO:s kampanj Vit jul. Berätta kort om vad “Alla barn har rätt till en vit jul” går ut på?

Kampanjen Vit Jul handlar om att ställa sig på barnens sida och få vuxna att avstå alkohol under julafton, juldagen och annandagen. Vit Jul är för alla barns rätt till en vit jul, inte minst de cirka 385 000 barn i Sverige som idag lever i missbruksmiljöer (FHI 2008).

 

Vad gör ni konkret?

Vi anordnar roliga aktiviteter i en drog- och alkoholfri miljö och arbetar parallellt med att få folk att göra ett solidariskt ställningstagande för barnens skull – att skriva under på att de kommer avstå alkohol under tre dagar.

 

Hur många år har IOGT haft kampanjen?

– År 2007 var första året och då genomfördes över 100 aktiviteter runt om i landet, det samlades in närmare 11 000 underskrifter från vuxna som avstod alkohol under juldagarna, varav närmare 200 var politiker.

 

I år utvecklar ni konceptet, inte sant?

– Ja, i år arbetar vi även med att etablera relationer med näringslivet och erbjuder företag möjligheten att engagera sig i Vit Jul genom sponsring, gåvor eller genom att köpa våra julkalendrar till förmån för projektet.

 

Hur går det, är det många företag som är intresserade?

– Detta innebär att vi jobbar uppsökande mot företag och berättar om projektet och arbetar in varumärket Vit Jul. Parallellt med det arbetet använder naturligtvis medlemmarna de företagskontakter de har i sina nätverk. Styrkan med en folkrörelse som IOGT-NTO-rörelsen är kraften hos de många engagerade medlemmarna.

 

Jag hörde att Systembolaget ville använda loggan på sina alkoholfria produkter men ni tackade nej, varför?

– Vi har inte fått någon formell förfrågan om samarbete från Systembolaget. För Vit Jul har vi en gedigen sponsringspolicy där vi valt att inte samarbeta med företag som bedriver verksamhet som uppenbart skadar människor eller miljö, som diskriminerar anställda, som använder barnarbete eller som har direkt koppling till alkohol-, tobaks-, pornografi-, eller krigsindustrin.

 

Varför ska mitt företag sponsra “Alla barn har rätt till en vit jul”?

Att stödja Vit Jul är att ta sitt ansvar och ge något tillbaka till samhället, ett CSR-projekt i dess rätta bemärkelse. Man kan välja att stödja projektet på en mängd olika sätt, allt utifrån egna förutsättningar. Vi är såklart måna om att erbjuda motprestationer som gynnar det sponsrande företaget på bästa sätt, samtidigt som vi är angelägna om att få projektet att växa.

 Ju fler vi är som hjälps åt desto fler barn kan vi hjälpa. Vi tycker helt enkelt att alla barn har rätt till en vit jul.

 

Vit Jul genomförs av IOGT-NTO-rörelsen, det vill säga vuxenförbundet IOGT-NTO, ungdomsförbundet UNF, juniorförbundet JUNIS och scoutförbundet NSF

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: