Volontären blir kommunikativ expert

Mybarackobama.com uppmanar volontärer att själva engagera för en Obama-seger i USA-valet. Volontärer får en rad tips på hur de själva aktivera sig. Principiellt bör volontären betraktas som en kommunikativ novis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Optimal marknadskommunikation (Liber 2007) sidan 166 beskriver Micael Dahlén och Fredrik Lange de grundläggande kommunikativa skillnaderna mellan novisen och experten enligt tabellen ovan.

 

Alla egenskaper stämmer tills vi kommer till sista raden där novisen, enligt Dahlén och Lange, inte är intresserad av att interagera medan experten lockas av delaktighet.

 

Här blir Obamas volontära novis att betrakta som expert. Det kan bero på att volontären passerat en psykologisk och/eller kommunikativ barriär och därmed inte längre är att betrakta som en kommunikativ novis.

 

Men jämför man den vanlige väljaren med de kommunikativa egenskaperna torde ordningen vara återställd enligt Dahléns och Langes lista. Men så är det väl också kommunikationen med väljaren att betrakta som politikens marknadskommunikation.

Annonser

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: