Ericssons samhällsengagemang på youtube

För drygt ett år sedan valde Ericsson att bidra med basstationer till FN:s projekt Millennium Villages. Tanken med projektet är att hjälpa några av de allra fattigaste i världen ur sin fattigdom med hjälp av mobiltelefoni. Cirka 400 000 bybor omfattas av projektet. I dag publicerades en film om projektet på youtube tillsammans med två andra filmer om de insatser som Turkcell respektive Telstra gör inom ramen för CSR.

 

 

 

Filmen känns corporate. Det hade varit intressant att se en film som vänder sig mer direkt till konsument, det vill säga där samhällsengagemanget kopplas tydligare till produkten och konsumentens möjlighet att bidra genom sitt val av produkt (och varumärke). Annorlunda uttryckt, att låta samhällsengagemanget bli en del av varumärket Ericssons mervärde.

 

Visserligen är basstationer inget som gemene man springer och köper och filmen kanske är en B2B-produkt. Men å andra sidan är varumärket det samma oavsett om det är B2B eller B2C som är målgruppen.

 

Oavsett, det är ett spännande och lovvärt projekt.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: