Våga sjunga ut företagets CSR-arbete

Allt fler företag tar fram hållbarhetsredovisningar, konstaterade Öhrlings PricewaterhouseCoopers i veckan. Frågan är, förhoppningsvis inte om, utan snarare när vi får se första företaget använda den kommunikativa kraften i hållbarhetsredovisning fullt ut. Särskilt konsumentnära företag borde ha en hel del att vinna på tydligare och öppnare kommunikation.

 

Idag publicerar FÖRETAGET sin hållbarhetsredovisning för 2007. Redovisningen finns tillgänglig på FÖRETAGETS hemsida.

 

Nått i den stilen brukar det stå. Och sen var det inte mycket mer med det. Få får reda på vad som egentligen står i de där redovisningarna. Trots att många företag har mycket att vara stolta över.

 

Svenska företag större samhällsansvar än vad som många gånger framkommer, konstaterade Susanne Ikonen och Charlie Andersson vid Södertörns högskola i sin kandidatuppsats som presenterades i somras.

 

Frågan är när vi får se en tydlig och öppen presentation av företagens hållbarhetsarbete, likvärdig den vi får se fyra gånger om året i samband med kvartalsrapporterna.

 

Det finns betydligt större potential i hållbarhetsredovisningarna än vad vi hittills kunnat se. Detta borde företag redovisa/kommunicera i mer än skriftlig rapportformat:

  • vad företaget har åstadkommit och med vem
  • med vilka resurser
  • vad som är målet
  • företagets nästkommande steg i arbetet för att uppnå målet.

Magnus Frostenson och Tommy Borglund konstaterar i rapporten Företagens sociala ansvar och den svenska modellen 2006:9 att:

 

”Företag har en rad motiv för att arbeta med CSR, bland annat riskhantering, marknadspositionering och skapande av goda relationer med viktiga intressenter såsom anställda och leverantörer (Horn af Rantzien 2003). Att arbeta med CSR anses ge en ”license to operate” som gynnar affärerna och företagets ekonomiska resultat.”

 

Men för att företagets CSR-insatser ska gynna affärer och resultat krävs att aktieägare, kunder och anställda för reda på vad företaget gör.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: