Nätet är en social cirkel – där gnistor tänds

Snubblade över ett utskick från Hill & Knowlton som signeras av Niall Cook, global chef för kompetensområdet Marketing Technology. Cook citerar bland annat inledningen av The Cluetrain Manifesto:

 

’En kraftfull global konversation har inletts. Genom internet börjar folk upptäcka och konstruera nya vägar att dela med sig av relevant information i en ständigt accelererande takt. Som ett direkt resultat av detta, håller marknader på att bli smartare – och de blir smartare snabbare än de flesta företag.’”

 

”Snabbspolar vi framåt tio år finner vi sociala medier som communities, bloggar och liknande som börjar aktivera precis denna typ av konversationer, ofta utan informationsavdelningens vetskap. Vad du än må tycka om det så medför sociala medier att alla dina anställda nu kommunicerar med din marknad.”

 

Kom bland annat att tänka på klassikern The tipping point – Den tändande gnistan – av Malcolm Gladwell, där han i ett avsnitt beskriver hur Rebecca Wells framgång med Ya-Ya-flickornas gudomliga hemlighet växte fram. Det var inte med huvudlös reklam bland de stora massorna utan på bokcirklar i norra Kalifornien som någonting plötsligt hände, det tände en gnista, en Gladwellsk epidemi utbröt och boken blev sedermera en försäljningssuccé.

 

Nu har dessa bokcirklar – anställdas, marknadens och andra intressenters, flyttat ut på nätet. Personer som är intresserade av ett visst ämne kan söka upp varandra och lära av varandra i olika sociala medier.

 

För att undvika att trampa i klaveret kanske det är bra att som marknadsförare att ha med sig bokcirkel-känslan när man närmar sig exempelvis bloggare. Jag tänker på den kritik som Nina Åkestam och Sandra Beijer riktade mot pr-byråer tidigare i veckan.

– De skickar ut grejer och förväntar sig att bloggarna ska vara tacksamma och skriva. De fattar inte att de här unga tjejerna inte är pantade utan lika kloka som vilken journalist som helst, sade Sandra Beijer till Dagens Media.

 

Oavsett, Cook landar i att för företagens (och organisationernas (min anm.)) informationschefer finns en rad nya imperativ att ta hänsyn till:

  • De behöver förstå vad sociala medier är – hur de används och varför de fungerar
  • De måste utvärdera hur deras anställda redan använder dem för att kommunicera, med varandra och med marknaden
  • De borde anpassa företaget till social kommunikation, inte bara IT
  • Slutligen bör de stöpa om sin kommunikationskultur från ”styrning & kontroll” till ”underhåll & inramning” för att skapa den typ av förutsättningar som de anställda och marknaden efterfrågar.

Cooks slutsatser blir ännu mer relevanta att ta till sig med tanke på de siffror som Martin Jönsson presenterade på sin blogg tidigare veckan.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: