Avlägsna och otydliga miljömål för flygresenären

Flyget har fått ett svårt imageproblem som klimatbov, och en blödande bransch gör vad den kan för att vända bilden, skriver DN idag i artikeln ”Flygbolagens miljömål är en avlägsen dröm” (Hittar inte artikeln på nätet). Samtidigt går det fortsatt trögt av försäljningen av så kallad klimatkompensation.

– Resenärerna är kluvna. De ska betala för att kompensera kolidioxidutsläppen, men samtidigt säger flygsektorn ”vi löser det här”, säger Stefan Gössling, professor i humanekologi vid Lunds universitet.

Trots att långflygningar är en stor bov vad det gäller koldioxidutsläpp flyger svenskarna mer än någonsin, visar statistik som presenterades nyligen.

En undersökning gjord av Handelshögskolan i Umeå i höstas prioriteras miljöfrågor lägst av semesterfirande svenskar. Endast 1 procent av Vings resenärer klimatkompenserar. Hos SAS är motsvarande siffra 2-3 procent.

Klimatfrågan är ödesmättad, flyget en snabbt växande orsak till växthusgaser i atmosfären, skriver DN:s Helena Johansson och ställer samtidigt frågan; Vem tar egentligen sitt miljöansvar?

Enligt Gössling behöver staten ta ansvar.

– Flygbranschen kan inte ta ansvar för utsläppen eftersom de befinner sig i ett läge där de inte har pengar att köpa ny teknik. Då är det statens sak att sätta gränser.

Samtidigt har flygbolagens samarbetsorganisation IATA satt upp ett mål om noll koldioxidutsläpp 2050. Detta samtidigt som utsläppen ökar. Hur denna ekvation går ihop är svårt att förstå. Vad innebär det för konsumenten?

Om inte flygbranschen själva kan lösa problemet är det bara en tidsfråga innan politiken tvingas till regleringar.

Flygbranschens aktörer verkar inte se de möjligheter som miljödebatten för med sig, något som jag skrev om i en debattartikel i Aftonbladet tidigare i år. För kan exempelvis Ben & Jerry´s skapa framgång genom att visa på samhällsansvar vid försäljning av en lågengagemangsprodukt som glass, är det rimligt att tro att det finns pengar att hämta även inom flygbranschen. Men då måste konsumenterna ges ett tydligt alternativ. Det bolag som först inser det kommer att stå som vinnare om 10-15 år. För då kommer kraven på flygbranschen se helt annorlunda ut. Det är jag helt övertygad om.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: