Utseendet allt viktigare konkurrensmedel

Företag som ökat investeringarna i design växer snabbare. Det visar en ny undersökning.

 

Teknikutvecklingen har gjort att det idag är svårt för företag att konkurrera med funktionella fördelar. En ny funktion kopieras och blir snabbt hygienfaktor inom branschen. Därför blir det allt viktigare att bygga varumärket med emotionella och självuttryckande fördelar. En viktig del är hur produkten ser ut, designen.

 

Nu visar en undersökning att exporten ökar mer för företag som arbetar aktivt med design. Och att innovationsförmågan är fem gånger större i företag som arbetar med design.
– Det är en positiv utveckling vi ser nu, företag som arbetar strategiskt med design är mer innovativa, exporterar mer och satsar ännu mer på design, säger Robin Edman, VD SVID.

Undersökningen är gjord på uppdrag av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, Teknikföretagen och Svensk Teknik och Design.

Annonser

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: