Så växte intresset för CSR fram

Häromdagen följde en advitorial om corporate social responsibility, CSR, med SvD. Utgivaren Universum gav läsaren bland annat ett uppslag om hur intresset för CSR vuxit fram.

– I mitten av 1990-talet var mycket av inställningen att det här betalar vi ju skatt för. Miljöfrågan var relativt ny, vilket låter jättekonstigt att säga idag, men det var faktiskt så. Den sociala samhällsfrågan, den diskuterades knappt alls, säger Malin Lindfors Speace, som driver företaget Ethos International.

 

Att tongångarna gick så bekräftas inte minst av Milton Friedman, nobelpristagare i ekonomi i mitten av 1970-talet och död sedan ett par år, i detta inslag.

 

 

 

Men någonting hände vid millennieskiftet. Företagsskandaler, korruption, bokföringsbrott, skyhöga ersättningar i både amerikanska och europeiska företag. Enron, Skandia och ABB är exempel på företag som fick utstå mycket kritik. Företagens ansvar kom att hamna i fokus och intresset ökade kraftigt på bara några år. Det visar inte minst bilden över antalet artiklar som innehåller frasen ”corporate social responsibility.” Tabellen är lånad ur CSR: Företagsansvar i förändring, skriven av bland annat Maria Grafström.

 

I boken CSR – från risk till värde, skriven av bland andra Lars G. Hassel, professor i redovisning och vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, konstateras att de mest etiska företagen gör 18 procent större vinst än andra företag.

 

Tommy Borglund, ansvarig för CSR-tjänster på Hallvarsson & Halvarsson och som har doktorerat i företagsetik, anser att det är att dra för hastade slutsatser och säger:

– Det är svårt att matematiskt bevisa ökad lönsamhet eftersom värdeskapande är unikt för varje enskilt företag. Men flera studier tyder på det och intuitivt borde mer nöjda kunder och intressenter skapa värde. Det är svårt att hitta ett enda fall där aktivt arbete med de här frågorna har sänkt värdet på företaget.

 

I dag har CSR blivit en konkurrensfaktor. Försäljningen av rättvisemärkta produkter ökade i fjol med 165 procent. Rättvisemärkt som förresten idag presenterade sin nya generalsekreterare Helena Markstedt.

 

Företag som Ben & Jerry´s och DEM Collective bygger sin kärnverksamhet utifrån socialt ansvarstagande. Men i spåren av klimatdebatten väcker miljösektorn ett allt större intresse hos allt fler företag. Nu senast meddelade Ikea att man tänker ta fram bland annat solpaneler till lågpris.

 

Spana in detta klipp om Ben & Jerry´s. Snacka om PR.

 

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: