Överlever CSR lågkonjunkturen

Kommer företagens ansvarstagande i samhället att överleva den antågande lågkonjunkturen eller stryps snaran åt när plånboken blir tunnare? Eller kommer företag att använda ansvarstagandet som en del i sin differentiering? Frågan diskuteras i senaste Accountancy Age TV under rubriken “Is the downturn undermining corporate social responisibility?” med Damian Wild.

 

Just denna fråga ställde jag till Maria Grafström, projektledare på medieanalysföretaget Cision, när jag träffade henne under Almedalsveckan.

 

Annonser

Etiketter: , , ,

2 svar to “Överlever CSR lågkonjunkturen”

  1. alexanderlindqvist Says:

    Jäkligt intressant! Inlägget kring småföretagarnas ilska visar att ”strukturella åtgärder” inom CSR blir en utmaning att genomföra när den på allvar börjar påverka näringskedjan. Och i en lågkonjunktur är just den klassiska, förutsägbara, strukturellt säkra åtgärden att fokusera på lägre kostnader. Då återstår det att se vilka som är modiga och viljestarka nog att inte gå på den säkra linjen och istället fortsätta utveckla sina ”mjuka” tillgångar (alltså, varumärket). Den kommande tiden kanske blir ett av de bästa tillfällena någonsin att se vilka som egentligen är engagerade i CSR.

    Vad svarade Maria på din fråga?

  2. matjos Says:

    Intressant synpunkt!

    Marias svar:

    Svårt att säga. Det är väl rimligt att tro att det sker en avmattning men samtidigt kommer klimatfrågan förbli aktuell oavsett var vi befinner oss i konjunkturcykeln.

    (finns länkad ovan)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: