Kan Pride bli nya Almedalen

Ingen kan ha undgått den pågående Pride-veckan i Stockholm. Tv, tidningar och radio är fyllda av olika inslag som har koppling till Pride. Marknadsvärdet på alla dessa inslag bör rimligen överstiga tiotalsmiljoner kronor. För att inte tala om värdet på varumärket Pride som stiger i takt med all uppmärksamhet.

 

Genomslaget är rimligen frukten av ett väl genomtänkt pr-arbete, vid en tidpunkt då det råder torka – inte bara i mark och skog – utan även i media. När jag skriver detta skvalar radion med Ring P1 i bakgrunden. Täppas Fågelberg får ideligen samtal om homosexualitet – en del fördömer andra försvarar. Ämnet väcker känslor hos många människor.

 

Pride sätter i år nytt rekord i antalet sponsorer och sponsorpengar, visar en sammanställning som DN gjort.

 

Även när det gäller turistintäkter för staten rör det sig om rekord. Evenemanget drar in 50 miljoner kronor i turistintäkter, vilket är mer än något annat enskilt evenemang i Stockholm. Näst störst är cancer- och tandläkarkongresserna i ­september, skriver DN.

 

Swedbank är största sponsor medan IBM och Volvo inte bidrar med pengar men väl med seminarier om mångfald.

 

Bortsett kristdemokraterna – som tycker det är ”olyckligt” att SL kör med regnbågsflaggor – vill även partier synas i Pride-sammanhang. Exempelvis anordnar idag Grön Ungdom och miljöpartiet en catwalk med ekologiska, rättvist producerade och återanvända kläder på Sergels torg med Anders Wallner, styrelseledamot i Pride som konferencier.

 

För tio år sedan var det annat ljud skällan, konstaterar bloggen europride98. Då skrapade Pride ihop några hundratusen kronor i sponsorintäkter. Med andra ord, en klar förändring av attityden till hbt-frågor bland allmänhet och företag.

 

Frågan är var Pride storleksmässigt befinner sig om tio år. Kanske kan Pride växa sig lika stor som Almedalsindustrin.

Annonser

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: