Sockrat varumärke riskerar sänka hälsosam dryck

Coca-Cola hakar på hälsotrenden och lanserar Fanta B’good, rapporterar Dagens Media. Enligt tidningen ska Fanta B’good fylla nischen mellan läsk och mineralvatten och komma åt hälsomedvetna konsumenter. Men frågan är om konsumenterna kommer att köpa – i dubbel bemärkelse – att varumärket Fanta blir hälsosamt.

 

Det som normalt brukar vara en tillgång vid lansering av nya produkter, ett välkänt varumärke, riskerar här att fungera som en barriär mellan produkt och konsument eftersom Fanta normalt associeras med betydligt mer ohälsosamt innehåll. Frågan är om hälsosamma konsumenter vill förknippas med detta sockrade varumärke.

 

Jämför med Chiquitas lansering av smoothies där varumärket fungerar omvänt. Chiquita förknippas med bananer. Lanseringen av en hälsosam dryck ger köparen automatiskt mer naturliga och hälsosamma associationer.

Annonser

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: