Reflektioner över hantering av olycka på Liseberg

I dagens GP tar anställda vid Liseberg bladet från munnen och kritiserar brister i säkerhetsrutinerna i efterspelet av olyckan vid åkattraktionen Rainbow i måndags. Liseberg har de senaste tre åren råkat ut för ett flertal olyckor. Ledningen borde vara van att hantera kriser, om inte annat borde det övas regelbundet. För frågan är inte om en olycka ska inträffa utan när – precis som inom flyget där bolagen har regelbundna krisövningar.

 

I dagens GP berättar en anställd som vill vara anonym att trots brister och fel påpekas av personalen händer oftast ingenting.

– Vi såg tecken på att ingen provkörning hade genomförts på en av attraktionerna när vi kom till jobbet så vi bestämde oss för att testa själva, säger hon.

 

Kvinnan berättar om att hon och några kollegor vid upprepade tillfällen placerat ett föremål på attraktionens sits för att se om den trillat ner under provkörningen. Men föremålet låg kvar orört dagen därpå.
– Då bestämde vi oss för att ställa dit ett vattenglas som omöjligt kunde stå kvar om attraktionen körts. På morgonen stod vattenglaset precis som vi lämnat det, säger hon.

 

När man läser/hör intervjun med tränaren i Gamla Uppsala Sportklubb Björn Höök hos Sveriges Radio ställer man sig frågan om hur säkerhetsrutinerna fungerar över lag på Liseberg. Tre tjejer i laget var några av de drabbade i olyckan.

 

– För det första vart vi infösta i två olika lokaler, vi fick flytta fyra olika gånger. Vi skulle gå på baksidor för att inte störas av publiken, men rätt som det var fick vi gå rakt igenom nöjesfältet. Jättekul för femton tjejer med filtar omkring sig, och poliser och vakter. Det tycker jag var jävligt dåligt skött, mycket dåligt, säger han till SR.

 

I samband med att olyckan inträffade stängdes visserligen Liseberg tillfälligt men inom en halvtimme var portarna öppna igen. Man kan fråga sig om ledning då redan hade kontroll över situationen och vad det skickar för signaler när ”business as usual” ska gälla så snabbt.

 

Olyckan inträffade enligt Lisebergs egna pressmeddelande klockan 17.37. Pressmeddelandet skickas ut närmare sex timmar efter olyckan, vilket är anmärkningsvärt sent. För att återigen jämföra med flygindustrin har pressmeddelande och den första presskonferensen redan ägt rum. Pressmeddelandet innehåller saklig information men saknar ställningstagande från Liseberg och/eller något proaktivt.

 

Jag kan inte hitta några uppgifter om att Liseberg genomfört någon pressträff. Kanske ett väl genomtänkt val för att slippa krisbilder från pressträffar och piska upp den mediala stämningen än mer. Men samtidigt skickar en pressträff signalen om att ledningen tar det inträffade på allvar och att frågan är viktig.

Annonser

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: