ICA tjänar på att ta bort smink och lösnäsa

ICA har, enligt deras hemsida, 1 382 butiker i landet. Det är här det händer, varje dag, varje sekund butikernas dörrar är öppna för kunder. Det är vid dessa alla försäljningsställen som ICA har sin identitet och själ. Det är i den här miljön som kunderna känner igen sig och ICA – det sanna ICA.

 

Men i sin kommunikation – sin reklamsåpa – väljer ICA att kommunicera att något annat, något som kan liknas vid plastikopererat, eller åtminstone sminkat eller något med lösnäsa.

 

Skådisar plockas in i en studio för att bygga en relation för ICA till tv-tittaren/konsumenten. Men butiken motsvarar inte reklamen, och reklamen motsvarar inte butiken, mer än de priser som svischar förbi.

 

ICA sitter på en guldgruva med alla butiker, handlare och anställda, som är ICA:s identitet. De skulle kunna marknadsföra varumärket ICA bättre än de skådisar och kändisar som plockas in i inspelningsstudion.

 

Nu ligger fokus primärt på skådespelarna, inte på varumärket. Genom handlarnas och de anställdas egna berättelser och reflektioner om företaget, varorna och deras arbete skulle kommunikationen kunna få en tydligare koppling till varumärket som är tydligare, mer trovärdig och mer sanningsenlig.

 

Mer om det i ett senare inlägg.

 

Läs också:

Kanske dags att ska nya relationer för ICA

ICA-butik ökar försäljning efter cigarettstopp

Annonser

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: